Изисквания: кандидатите да притежават образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър“ по специалности от област на висшето образование 5.2 „Електротехника, електроника и автоматика“
1. Насоченост на изграждането на випускника и изпълнявани функции.
Задълбочените научни знания позволяват на завършилите специалността магистър-инженери да осъществяват научноизследователска, конструкторска, управленческа и научно-преподавателска дейности. Те могат да се реализират в производствената или непроизводствената сфера. Професионалната им подготовка позволява да работят в научни, производствени, развойни, ремонтни и управленчески звена в държавни предприятия и организации, в частни фирми и др.
Изучават се дисциплини, които изграждат подготовка по оптимално и адаптивно управление, компютърно моделиране, приложна статистика, телекомуникации в информационните системи, автоматизирани системи за проектиране
Получават се инженерни специални знания за създаване и развитие на електронни системи, цифрови методи за обработка на сигнали, бордови и наземни електронни, радионавигационни и радиолокационни системи, антенни системи.
Срокът на обучение за получаване на образователно-квалификационна степен “магистър” в задочна форма е една година и половина (три семестъра).
Учебният план по специалността „Електроника” е с общ хорариум от 645 учебни часа, от които 430 часа лекции и 215 часа упражнения от които присъствени са 332. Структуриран е в задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. Дисциплините в учебния план са 12 и по 2 от дисциплините са предвидени курсови проекти. Обучението завършва с защита на дипломен проект. При подаване на писмено заявление по образец от випускниците на тях им се издава и европейско приложение към дипломата.
Основни модули в учебния план
Задължителните дисциплини включват обучение по „Методи за цифрова обработка”, „Системи за проектиране в електрониката”, „Теория на шумоустойчивостта”, „Цифрови комуникационни системи”, „Цифрови аудио и видео системи” и „Високочестотни електронни системи”.
Избираемите учебни дисциплини включват обучение по „Мобилни радиокомуникационни системи”, „лектромагнитна съвместимост в радиоелектрониката”, „Вокодерни устройства” или „Електронни преобразуватели”, „Регистриране, анализ и обработка на сигнали” или „Анализ и синтез на дискретни сигнали и системи”.
Факултативните дисциплини включват обучението по „Радиолокационни и радионавигационни системи” и „Приложни електронни схеми и устройства”.
Дисциплините в учебния план са подредени методически така, че изучаваните дисциплини ползват придобити знания от предходни и надграждат над тях, като осигурява знания за следващи дисциплини, като по този начин обучаемите постепенно придобиват нови знания и формират умения за тяхното използване.
Випускникът трябва да има следните ключови компетенции:
- осъществяване на научно-изследователска дейност в областта на електрониката;
- осъществява конструкторска, проектантска и развойна дейност в различни области на електрониката;
- да формулират и решават задачи в областта на електрониката в раз-лични стопански отрасли на страната - промишленост, енергетика, транспорт, комуникации и др., както и в непроизводствената сфера – отбрана, образование, екология и др.;
- ръководство на колективи от специалисти, работещи в различни области на електронните технологии.
В резултат на обучението си випускникът придобива висше образование по специалност „Електроника” с образователно-квалификационна степен „Магистър” от професионално направление „Електротехника, електроника и автоматика” в област на висшето образование „Технически науки”.
2. Професионална реализация.
- членове на научно-изследователски, проектантски, производствени и развойни звена от производствената и непроизводствената сфера;
- ръководещ инженер в авиационните ремонтни заводи, фирми за експлоатация и ремонт на електронни системи;
- ръководещ инженер във фирми в областта на електрониката;
- в научно-изследователски, конструкторски и инженерингови организации и фирми по изграждане, експлоатация, и развитие на технически, технико-икономически и организационни системи за управление;
- в производствени и експлоатационни звена и фирми в областта на, електрониката.
3. Обучаемите, завършили образователната програма придобиват специални компетенции.
3.1. Нови знания:
- за методите за цифрова обработка;
- за системите за проектиране на електронни схеми;
- за методите за осигуряване на шумоустойчивост на електронни системи;
- за съвременните цифрови електронни системи за комуникация;
- за цифровите аудио и видео устройства и системи;
- за високочестотни електронни устройства;
- за изграждането на мобилни системи за комуникации;
- за електронните преобразуватели и вокодерни устройства;
- за методите за регистриране и обработка на сигнали в електронните системи ;
- за методите за синтез на дискретни електронни системи;
- за различните типове радионавигационни и радиолокационни системи;
- за съвременни приложни електронни устройства;
3.2. Изградени нови способности:
- да умеят да използва придобитите знания за обяснение на процесите, протичащи в различни електронни системи;
- да извършват анализ и синтез на системно ниво на електронни устройства и системи;
- да умеят да проектират електронни и радиоелектронни устройства по зададени технически параметри;
- компетентно и творчески да решават въпроси, свързани с научно-изследователска дейност;
- да извършват конструкторска, проектантска и развойна дейност в различни области на електрониката;
- да ръководят екипи по експлоатацията на техническите системи;
- самостоятелно да изучават нови електронни и радиоелектронни системи и съпътстващите изисквания към тях
- да прилагат научен подход при вземане на управленски решения;
3.3. Ценностни ориентации и нагласи:
- толерантност, отвореност и уважение към различните позиции и идеи;
- лична отговорност и уважение към основните свободи и права на човека;
- естетическа, нравствена и здравна култура;
- готовност и стремеж към учене през целия живот;
- способи за общуване, комуникация и работа в екип в нееднородна среда.