Изисквания: кандидатите да притежават образователно-квалификационна степен „бакалавър” по специалности от област на висшето образование “Технически науки”
1. Насоченост на изграждането на випускника и изпълнявани функции.
В специалността “Автоматика, информационна и управляваща техника” се придобиват инженерни знания за създаване, експлоатация, модернизиране и развитие на електрически, автоматични и информационни системи предназначени за управление в различни отрасли на производствената и непроизводствената сфера, както и на тяхното техническо, програмно и информационно осигуряване.
Съгласно учебния план, обучението на студентите по специалността “Автоматика, информационна и управляваща техника” в ОКС “Магистър” завършва с разработване и защита на дипломен проект.
Завършилите магистър-инженери са способни да изпълняват следните функции:
- компетентно и творчески да решават проблемите, свързани с анализа, синтеза, разработката, експлоатацията и ремонта на електрически, автоматизирани автоматични или информационни системи, както и на обслужваща техника, контролно-измервателна апаратура и инструментариум;
- самостоятелно да усвояват нова техника, нейната експлоатация, ремонт и извеждането и от употреба;
- осъществяване на инженерна дейност по автоматизацията и управлението в сферата на материалното и нематериално производство;
- провеждане на внедрителска, развойна, експлоатационна и сервизна дейност в областта на електрическите системи, автоматизацията, проборостроенето, системите за автоматично управление, компютърните системи за управление и информационните системи;
- компетентно и всестранно ръководство на подчинения личен състав;
- организиране и провеждане на ефективен учебно-възпитателен процес.
Възможно е обучение за придобиване на ОКС “Магистър” за завършили ОКС “Професионален бакалавър” в същото професионално направление с продължителност пет семестъра.
3. Обучаемите, завършили образователната програма придобиват специални компетенции.
3.1. Придобиват нови знания:
Випускниците по специалността придобиват солидна фундаментална и професионална подготовка, висока ерудиция и езикова култура и способности за по-нататъшно развитие и обогатяване на своите знания. В процеса на обучението те допълват бакалавърската си подготовка, като новите знания на випускниците са свързани с:
- прилагането на математически, физически и други методи от областта на естествените науки, необходими за инженерната подготовка;
- използването на класически и компютърно ориентирани инженерни методи за анализ, синтез и проектиране на готови изделия;
- проектиране, организация и управление на технологични процеси и системи;
- основите на автоматичните системи и възможностите за тяхното приложение;
- планиране, осъществяване и отчитане на експлоатацията на съществуващите образци техника;
- провеждане на диагностика и ремонт на наличната техника;
- приложението на компютърната техника в управлението на различни системи;
- теорията и практиката при вземането на решения за управление на ресурси и технологии.
3.2. Изградени нови способности
Магистър-инженерът по специалността “Автоматика, информационна и управляваща техника” придобива следните умения:
- да анализира причините за възникване на неизправност по техниката;
- да организира експлоатационен и ремонтен процес на наличната техника;
- да формулира и решава задачи, свързани с управлението на процесите на техническата експлоатация и ремонта на АТ, като използват съвременни и икономически целесъобразни технически, програмни и организационни решения;
- да проектира и конструира елементи, възли и системи в областта на автоматизацията и управлението по проект или за покриване на належащи нужди;
- да разработва конструкторска, технологична и експлоатационна документация;
- да формира ефективно работещи колективи и да обучава подчинените си в областта на професионалната им подготовка;
- да използват съвременна компютърна и информационна техника.
3.3. Ценностни ориентации и нагласи:
- лоялност към институцията в която работи;
- толерантност, отвореност и уважение към различните позиции и идеи;
- лична отговорност и уважение към основните свободи и права на човека;
- естетическа, нравствена и здравна култура;
- готовност и стремеж към учене през целия живот;
- способи за общуване, комуникация и работа в екип в нееднородна среда;
- етика на общуване в служебната йерархия, както и проявяване на грижи и изграждане на дух на доверие, висока мотивация и отговорност за изпълнение на задачите.