Изисквания: кандидатите да притежават образователно-квалификационна степен „бакалавър”
Специалност “Електроника”
1. Насоченост на изграждането на випускника и изпълнявани функции.
Задълбочените научни знания позволяват на завършилите специалността магистър-инженери да осъществяват научноизследователска, конструкторска, управленческа и научно-преподавателска дейности. Те могат да се реализират в производствената или непроизводствената сфера. Професионалната им подготовка позволява да работят в научни, производствени, развойни, ремонтни и управленчески звена в държавни предприятия и организации, в частни фирми и др.
Изучават се дисциплини, които изграждат подготовка по оптимално и адаптивно управление, компютърно моделиране, приложна статистика, телекомуникации в информационните системи, автоматизирани системи за проектиране
Получават се инженерни специални знания за създаване и развитие на електронни системи, цифрови методи за обработка на сигнали, бордови и наземни електронни, радионавигационни и радиолокационни системи, антенни системи.
Срокът на обучение за получаване на образователно-квалификационна степен “магистър” в задочна форма е една година (два семестъра).
Учебният план по специалността „Електроника” е 720 учебни часа, от които 274 часа лекции и 266 часа упражнения, 180 часа дипломно проектиране. Присъствените учебни часове в задочна форма на обучение са 360 часа. Структуриран е в задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. Дисциплините в учебния план са 9. Обучението завършва с защита на дипломен проект. При подаване на писмено заявление по образец от випускниците на тях им се издава и европейско приложение към дипломата.
Основни модули в учебния план
Задължителните дисциплини включват обучение по „Приложни електронни схеми и устройства ”, „Електронни системи за БЛА“, „Проект по системи за проектиране в електрониката“, „Проект по сензори в електрониката“, „Преддипломна практика“.
Избираемите учебни дисциплини включват обучение по „Мобилни радиокомуникационни системи”, „лектромагнитна съвместимост в радиоелектрониката”, „Вокодерни устройства” или „Електронни преобразуватели”, „Регистриране, анализ и обработка на сигнали” или „Анализ и синтез на дискретни сигнали и системи”.
Факултативните дисциплини включват обучението по включват обучението по „Мобилни радиокомуникационни системи”.
Дисциплините в учебния план са подредени методически така, че изучаваните дисциплини ползват придобити знания от предходни и надграждат над тях, като осигурява знания за следващи дисциплини, като по този начин обучаемите постепенно придобиват нови знания и формират умения за тяхното използване.
Випускникът трябва да има следните ключови компетенции:
- осъществяване на научно-изследователска дейност в областта на електрониката;
- осъществява конструкторска, проектантска и развойна дейност в различни области на електрониката;
- да формулират и решават задачи в областта на електрониката в раз-лични стопански отрасли на страната - промишленост, енергетика, транспорт, комуникации и др., както и в непроизводствената сфера – отбрана, образование, екология и др.;
- ръководство на колективи от специалисти, работещи в различни области на електронните технологии.
В резултат на обучението си випускникът придобива висше образование по специалност „Електроника” с образователно-квалификационна степен „Магистър” от професионално направление 5.2. „Електротехника, електроника и автоматика” в област на висшето образование 5. „Технически науки”.
2. Професионална реализация.
- член в научно-изследователски, проектантски, производствени и развойни звена от производствената и непроизводствената сфера;
- ръководещ инженер в авиационните ремонтни заводи, фирми за експлоатация и ремонт на електронни системи;
- ръководещ инженер във фирми в областта на електрониката;
- член в научно-изследователски, конструкторски и инженерингови организации и фирми по изграждане, експлоатация, и развитие на технически, технико-икономически и организационни системи за управление;
- член в производствени и експлоатационни звена и фирми в областта на, електрониката.
3. Обучаемите, завършили образователната програма придобиват специални компетенции.
3.1. Нови знания:
- за методите за цифрова обработка;
- за системите за проектиране на електронни схеми;
- за съвременните влакнесто оптични комуникационни системи
- за съвременните сензори в електрониката;
- за изграждането на мобилни системи за комуникации;
- за цифровите електронните преобразуватели и вокодерни устройства;
- за различните типове радионавигационни и радиолокационни системи;
- за съвременни приложни електронни устройства;
- за електронните системи, използвани в БЛА;
3.2. Изградени нови способности:
- да умеят да използва придобитите знания за обяснение на процесите, протичащи в различни електронни системи;
- да извършват анализ и синтез на системно ниво на електронни устройства и системи;
- да умеят да проектират електронни и радиоелектронни устройства по зададени технически параметри;
- компетентно и творчески да решават въпроси, свързани с научно-изследователска дейност;
- да извършват конструкторска, проектантска и развойна дейност в различни области на електрониката;
- да ръководят екипи по експлоатацията на техническите системи;
- самостоятелно да изучават нови електронни и радиоелектронни системи и съпътстващите изисквания към тях
- да прилагат научен подход при вземане на управленски решения;
3.3. Ценностни ориентации и нагласи:
- толерантност, отвореност и уважение към различните позиции и идеи;
- лична отговорност и уважение към основните свободи и права на човека;
- естетическа, нравствена и здравна култура;
- готовност и стремеж към учене през целия живот;
- способи за общуване, комуникация и работа в екип в нееднородна среда.